All works

Maker Faire case study

Organisatie van de eerste Brusselse editie van het grote #innovatie- en #doe-het-zelffestival.

Events , Dialoog

Context

De Maker Faire die in 2006 voor het eerst plaatsvond in Silicon Valley is ondertussen uitgegroeid tot een wereldwijd event. Dit evenement, dat plaatsvindt in 40 landen, is een referentie in innovatie en creatie op het vlak van ambacht en digitale technologie. De Maker Faire, die mensen samenbrengt die gepassioneerd zijn door vervaardiging en de overdracht van kennis en vaardigheden, telt elk jaar bijna 220 edities.

Opdracht

De Maker Faire in Brussel vestigen als een van de culturele evenementen die de hoofdstad doen bruisen en de deelnemers aanmoedigen om te durven en te doen: zo luidde de missie. De grootste uitdagingen om van dit evenement een springplank te maken voor meer creativiteit bestonden erin om een gemeenschap van makers op te bouwen en een ruimte te vinden om hen te ontvangen.

Dankzij waarden zoals duurzame ontwikkeling, ondernemerschap en digitaal vakmanschap 2.0 bevordert de Maker Faire een nieuwe circulaire economie. VO Citizen moest dan ook binnen deze gedragslijn manoeuvreren.

Antwoord

Om het Maker Faire-evenement met succes te implementeren in Brussel, moesten de volgende uitdagingen met heel veel energie worden aangegaan:

  • Het creëren van lokale bekendheid voor een internationaal evenement dat voordien niet in Brussel plaatsvond
  • Alle actoren van de Makers-beweging in de hoofdstad verenigen (fablabs, makers spaces, repair cafés, collectieven, scholen, ...)
  • Een locatie vinden waar de magie kon gebeuren: See U, de voormalige kazerne van Elsene, die tijdelijk onderdak biedt aan projecten omtrent cultuur, duurzaamheid, onderwijs en innovatie
  • Rekrutering van de beste exposantenprojecten
  • Communiceren om dit nieuwe concept in België bekend te maken bij het grote publiek en bij de scholen

Aangezien de Maker Faire volledig uitgedacht werd met het oog op duurzaamheid, ging VO Citizen deze uitdaging van bij het ontwerp aan op basis van de inhoud van de Circular Event Toolkit.

Resultaat

Deze eerste editie was een echte meesterzet. Er werd dan ook aan alle succescriteria voldaan: kwaliteit van de exposanten en conferenties, aantal en diversiteit van de bezoekers, aanwezigheid van scholen, persaandacht, enz. Ultieme blijk van waardering: de delegaties van de Maker Faires uit de buurlanden vierden de geboorte van een nieuwe authentieke editie volledig in lijn met de wereldwijde filosofie van de Makers!

20
dagen
85
exposanten
4.200
bezoekers