All works

Grand Départ Tour de France case study

Mobility.Brussels

Informatie- en sensibiliseringscampagne rond mobiliteit in het kader van de start van de Tour de France in Brussel.

Campagnes , Dialoog , Digitaal

Context

In juli 2019 mag Brussel de Grand Départ van de Tour de France verwelkomen! Het was van 1958 geleden dat de stad die eer te beurt viel. Naast de nodige trots wacht Brussel echter ook een hele uitdaging op het vlak van mobiliteit. Tijdens die vier dagen worden er honderdduizenden bezoekers verwacht en zullen de meeste grote verbindingswegen gesloten zijn.

Opdracht

Brussel Mobiliteit heeft VO Citizen gekozen om een informatie- en sensibiliseringscampagne uit te werken voor Brusselaars, Belgen en inwoners van onze buurlanden om hen aan te moedigen om andere vervoermiddelen te gebruiken in en naar Brussel bij de Grand Départ van de Tour de France.

De campagne moest enerzijds een informatief gedeelte bevatten over de bereikbaarheid van Brussel en anderzijds een gedeelte om het gebruik van andere vervoermiddelen dan de wagen aan te moedigen.

 

Antwoord

Om zowel de buurtbewoners als de andere inwoners van België of daarbuiten zo goed mogelijk te sensibiliseren, lanceerde VO Citizen een grootscheepse campagne met een persconferentie, website, offline- en online-affichecampagne, radio- en televisiespots en sociale media. Daarnaast trok VO Citizen ook de Brusselse straten in om de burgers aan te sporen om hun wagen te laten staan en andere vervoermiddelen te gebruiken zodat de stad niet onnodig dicht zou slibben.

Om de campagne tot een goed einde te brengen, maakte VO Citizen een grondige analyse van de doelgroepen en hun gewoonten om ervoor te zorgen dat de campagne zo veel mogelijk visibiliteit zou hebben. Er werden 19 segmenten geïdentificeerd en afzonderlijk benaderd.

Speciaal voor het Tour de France-weekend werden een callcenter en een online dispatching opgezet om alle vragen van de burgers te beantwoorden.

Resultaat

De Grand Départ in Brussel verliep volgens alle waarnemers uitzonderlijk vlot, open en aangenaam.

1,000,000
impressies
100
pers artikels
250,000
unieke bezoekers