All works

Verkeersveiligheid Campagne PBM case study

Mobility.Brussels

Sensibiliseringscampagne om parkeerplaatsen voorbehouden voor mensen met een beperking vrij te laten.

Campagnes , Events , Dialoog

Context

Nog veel te vaak worden parkeerplaatsen voor mensen met een beperking ingenomen door andere automobilisten. "Het is maar voor vijf minuutjes" is dan ook vaak het klassieke excuus. Jammer genoeg kunnen mensen met een beperking daardoor niet dicht genoeg bij hun bestemming parkeren.

Opdracht

De opdracht van Brussel Mobiliteit is de volgende: een sensibiliseringscampagne om automobilisten aan te moedigen de parkeerplaatsen voorbehouden voor mensen met een beperking vrij te laten. Een maatschappelijk thema, bewustmaking en gedragsverandering: dit project bevat alle elementen waarmee VO Citizen burgers in beweging wil brengen!

 

Antwoord

Zonder enige burgerzin en zonder goed te beseffen welk ongemak ze veroorzaken, parkeren automobilisten nog te vaak op parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. Dus waarom geven we deze onbeleefderiken niet eens gewoon een koekje van eigen deeg? Een hele dag lang toverden we alle parkeerplaatsen van de Gulden-Vlieslaan om in parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. En daarbij lieten we slechts enkele plaatsjes voor 'normale' bestuurders vrij.

  • De stewards en hostessen gaven de automobilisten die op zoek waren naar een parkeerplaats tijdens een kort straatinterview uitleg over hun actie en overhandigden hen een foldertje met wat extra toelichting.
  • Tijdens een persmoment dat tegelijkertijd werd georganiseerd, konden de journalisten de symbolische actie volgen vanop de 26e verdieping van een nabijgelegen hotel.
  • Bij de actie hoorde ook een sensibiliseringscampagne van een maand op de sociale netwerken.

Resultaat

+ 400,000
mensen bereikt
16
vermeldingen in de pers
+ 1,000,000
impressies