All works

Europese Week van de Mobiliteit case study

Mobility.Brussels

Informatie- en sensibiliseringscampagne rond Shared Mobility

Advies , Campagnes , Events , Dialoog , Digitaal

Context

De Europese Week van de Mobiliteit is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij de evoluties in de grote Europese steden in de kijker worden gezet. Brussel is al aan zijn 17e editie toe, VO Citizen werkt mee sinds 2014.

We stellen vandaag vast dat bijna 370.000 wagens dagelijks onze hoofdstad doorkruisen. En toch staan die wagens voor 97% van de tijd geparkeerd in de stad. Bovendien bestaat 30% van het verkeer in de Brusselse wijken uit wagens die op zoek zijn naar een parkeerplaats. Maar liefst 70% van de Brusselse openbare ruimte is vandaag voorbehouden voor auto's (wegen en parkings).

Opdracht

De Brusselaars laten kennismaken met de voordelen van Shared Mobility en hen aansporen om zo veel mogelijk vervoermiddelen te delen. Op die manier wil Brussel Mobiliteit de verkeersdrukte verminderen en de Brusselaars weer meer openbare ruimte bieden.

 

Antwoord

  • Stand van zaken rond Shared Mobility in Brussel en het potentieel ervan
  • Alle spelers en betrokken partijen samenbrengen rond dit thema om zo de boodschap naar de burgers kracht bij te zetten
  • Lancering van een informatie- en sensibiliseringscampagne
  • Lancering van de activeringsfase: de burgers zelf laten ervaren om hen te overtuigen via zes evenementen

Autoloze zondag is dé gelegenheid bij uitstek om kennis te maken met de visie van de GOB Mobiliteit dankzij Shared Mobility > namelijk: minder eigen auto's = minder parkings, meer ruimte en een herindeling van de openbare ruimte voor een betere levenskwaliteit in Brussel. 

VO organiseerde en ondersteunde verschillende evenementen op alle hotspots van het stadscentrum waar normaal files staan en toverde ze om tot leuke plekken: Rogier, Naamsepoort, Waterloolaan, Louiza, Poelaertplein, Tour & Taxis, Sint-Gorikshallen enz. Een nieuw Brussel ... en meer fun voor de Brusselaars!

Resultaat

13 campagnes op sociale media, 1.400.682 personen bereikt en 2.154.374 impressies.

De website met alle informatie over de evenementen biedt ook vandaag nog een mooi overzicht van alle spelers die actief meewerken aan gedeelde mobiliteit.

VO Citizen wist maar liefst 7.787 gebruikers aan te trekken op de Hub, goed voor 9.791 sessies.

In het kader van deze campagne werden zes evenementen georganiseerd met 7.200 bezoekers voor de Mobilmix Open Air en 4.500 voor Brunch the Street. .

353
persartikels
2,154,374
impressies
6
evenementen