All works

Verkeersveiligheid Rijopleiding case study

Mobility.Brussels

Communicatiecampagne voor 17- tot 25-jarigen om de nieuwe regelgeving rond de rijopleiding kenbaar te maken.

Campagnes , Digitaal

Context

Op 1 november 2018 zijn in Brussel nieuwe regels in werking getreden voor het behalen van het rijbewijs. De inzet: een betere rijopleiding voor toekomstige bestuurders om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen.

Opdracht

Brussel Mobiliteit gaf VO Citizen de opdracht om een communicatiecampagne uit te werken gericht op 17- tot 25-jarigen om hen de nieuwe regels rond de rijopleiding te leren kennen.

Antwoord

Verkeersveiligheid is vaak een veelbesproken uitdaging voor een stad.  De boodschap die rond dit thema wordt meegegeven, is dan ook vaak repressief of zelfs angstwekkend. In overleg met onze opdrachtgever besloten onze strategische experten om het over een andere boeg te gooien en te kiezen voor een luchtiger formaat. Aangezien het doelpubliek bestond uit jongeren van 17 tot 25 jaar, kozen we ervoor om onze campagne uitsluitend te lanceren op Instagram en Snapchat, in de vorm van 'stories' in gif-formaat.

De boodschap was de volgende: de verkeersregels veranderen, dus de regels om je rijbewijs te halen ook: "Informeer je voor je het haalt!".

Résultat

Klein budget maar groot succes! 53.000 swipes voor een gemiddelde kost per klik van 0,21 euro.

+3.7 miljoen
impressies
53,980
kliks naar
de landingpage
+1 miljoen
mensen bereikt