All works

Fiscale hervorming case study

fiscalité.brussels / fiscaliteit.brussels

Nieuw imago en communicatiecampagne over de fiscale hervorming.

Advies , Campagnes , Events , Dialoog , Digitaal

Context

Regionalisering van de fiscaliteit en fiscale hervorming.

Opdracht

De opdracht bestond uit de begeleiding van de strategische positionering en de uitwerking van een nieuw imago. Daarnaast werden ook volgende opdrachten aan VO Citizen toevertrouwd: ontwerp en productie van een externe communicatiecampagne over de fiscale hervorming en de uitwerking van een interne communicatiecampagne als teaser rond de nieuwe branding.

Antwoord

De term 'fiscaliteit' heeft een zeer negatieve connotatie bij het grote publiek. Hoe kunnen we daar iets aan doen?

  • We bedachten twee sympathieke cartoonfiguurtjes als ambassadeurs met de naam Bruxs en Fixs. Als rasechte Brusselaars leggen zij in een sappige dialoog én in begrijpelijke taal uit wat de fiscale hervorming precies inhoudt.
  • Hun gesprekjes zijn ludiek en toegankelijk en bewijzen dat de gewestelijke diensten meer dan ooit dichtbij en toegankelijk zijn, waarbij openheid en dialoog met de burgers centraal staan. De baseline 'Elke Brusselaar telt' versterkt dat engagement.
  • Om deze bijzondere campagne – die je niet meteen zou verwachten van een instantie als Brussel Fiscaliteit – te lanceren, paste VO Citizen het principe van cocreatie toe via de organisatie van diverse workshops. Bruxs en Fixs kwamen tot leven dankzij een intense samenwerking tussen de teams van VO Citizen, interne en externe experten en de medewerkers van de fiscale administratie (inclusief de hoogste instanties). Zij werkten samen aan zowel de vorm als de gesprekken van de twee personages.

Resultaat

De nieuwe identiteit ging gepaard met een nieuwe huisstijl en tal van interne en externe dragers om de campagnes te ondersteunen (radiospots, persdossiers, banners, filmpjes, affiches op stadsmeubilair (print en digitaal), goodies, intranet, stands enz.).

10
activeringsdagen
113
dragers,
print en digitaal
5
campagnes